Łańcuchy pewag snox pro znowu zwyciężają w testach niemieckiego automobilklubu ACE

Łańcuchy śniegowe pewag snox pro najlepsze!

Test przeprowadziły wspólnie dwie instytucje GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung oraz niemiecki automobilklub ACE Auto Club Europa. 

Przetestowano dziewięć modeli łańcuchów z ofert 6 producentów na sezon 2011-12. Sprawdzono trzy typy łańcuchów: standardowe – zapinane za kołem za pomocą giętkiej linki stalowej, kabłąkowe – montowane poprzez wsunięcie sztywnego kabłąka za koło oraz tzw. łańcuchy „ komfortowe” montowane tylko od zewnętrznej strony koła. 

Wszystkie zgłoszone do testu łańcuchy spełniały wymagania austriackiej normy Ö-Norm V5117 oraz posiadały certyfikat bezpieczeństwa TUV – GS geprüfte Sicherheit. 
Ceny produktów wahały się pomiędzy 30 i 380 Euro za parę.

Trzy produkty otrzymały notę “bardzo zalecane”. Ale zwycięzca może być tylko jeden. 
Spośród wspomnianych trzech łańcuchów - które zdeklasowały rywali - na zwycięzcę testu wskazano łańcuchy pewag snox pro

Łańcuchy pewag snox pro przekonały do siebie bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi, wyważoną proporcją ceny do skuteczności działania oraz stosunkowo łatwym montażem. Uwagę testujących zwrócił nowatorski system w pełni automatycznego napinania łańcuchów na oponie. 

Prowadzący testy GTÜ zawiedli się mniej niż przeciętnymi własnościami drogich, tzw. łańcuchów „do komfortowego montażu” tylko od zewnętrznej strony koła. Łańcuchy tego typu zawiodły w takich kategoriach testu jak rozpędzanie i własności trakcyjne oraz kierowalność i uślizgi boczne. Właśnie w tych kategoriach świetnie punktowały łańcuchy wybrane na zwycięzcę testu - pewag snox pro. Łańcuchy pewag snox pro osiągnęły w teście jazdy 100 % z możliwych do uzyskania 90 punktów!

Dwa modele łańcuchów „komfortowych” poddane testom nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań, które zakładała koncepcja szybkiego montażu tylko od zewnętrznej strony koła. Co prawda oba łańcuchy okazały się - wraz ze zwycięzcą testu - najlepszymi pod względem zręczności w manipulowaniu nimi. Wyraźnie pobiły „klasyczną konkurencję” czasem montażu wynoszącym mniej niż pięć minut. Jednakże wady, które wyszły podczas testu jazdy zniweczyły tę przewagę. Dlatego też tzw. „łańcuchy komfortowe” dostały minus za… komfort jazdy. Jeden ze wspomnianych modeli trzeba było ręcznie wpychać na bieżnik opony, chociaż producent zapewniał, że łańcuchy usytuują się samoczynnie na środku bieżnika opony po przejechaniu krótkiego dystansu. Drugi z łańcuchów po prostu spadł z koła podczas jednej z rund testowych, gdyż jeden ze sworzni do mocowania całego systemu na śrubie koła, nie pozwolił się w sposób kontrolowany w pełni dokręcić.

W przypadku łańcuchów kabłąkowych, testujący zauważyli, że końcówki kabłąków z zamontowanymi rolkami stosunkowo łatwo się obracały, powodując ciągłe zaplątywanie się łańcuchów po wewnętrznej stronie koła w trakcie ich montażu. Jest to problem, który można rozwiązać tylko poprzez intensywny trening.

Perfekcyjny nie jest niestety żaden łańcuch – stwierdzili testujący. Na przykład zwycięskie łańcuchy pewag snox pro wymagają względnie dużo siły, aby naciągnąć linkę napinającą w trakcie montażu.

Testujący zwracali również uwagę na takie aspekty jak ochrona felg przed zarysowaniem. Dobrze skonstruowane łańcuchy powinny mieć w swej zewnętrznej konstrukcji elementy dystansujące łańcuchy napinające od felgi. Zwycięskie łańcuchy pewag snox pro posiadają plastikowe klipy dystansujące łańcuchy zewnętrzne od felg. W teście nie zapomniano zwrócić uwagi na takie detale jak chociażby rękawiczki dostarczane wraz z produktem. Niektóre łańcuchy w ogóle ich nie miały.

Metody testowania GTÜ 
Miejsce testu: położony na wysokości 2020-2520 metrów rejon Kühtai w Austrii. 
Pojazd: wybrano Mercedesa E 350 CDI o mocy 265 KM z automatyczną skrzynią biegów, oczywiście z tylnym napędem. 
Opony: Conti Winter Contact TS 830 P w rozmiarze 225/55-16. 
Samochód został maksymalnie dociążony.

Najpierw badano poręczność łańcuchów podczas manipulowania nimi. Następnie oceniano ich jakość wykonania, analizowano instrukcję obsługi, w końcu przeprowadzano montaż i demontaż łańcuchów. Przyznawano za to najwyżej 80 punktów. Najbardziej znaczącą kategorię testu – rozpędzanie i własności trakcyjne oraz kierowalność i uślizgi boczne, oraz komfort jazdy - oceniano maksymalnie na 90 punktów. Do całościowej oceny wliczano jeszcze do 30 punktów w kategorii: cena.

Tekst zostal opacowany na podstawie artykułu opublikowanego na stronie ACE.