Solidne łańcuchy do tira pewag

Jedziesz do Austrii lub Norwegii?

Jaki model łańcuchów wybrać?

Kierunki alpejskie - „Austria”
Jeśli nasz zestaw będzie poruszał się na kierunkach alpejskich, w krajach takich jak: Austria, Włochy, Szwajcaria, a także dodatkowo Słowacja, czy Słowenia, to powinien być wyposażony minimum w jedną parę łańcuchów zakładanych na zewnętrzne koła bliźniaka napędowego.

Najbardziej wymagające i rygorystycznie przestrzegane są przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych występujące w Austrii. Pojazd ciężarowy (o ładowności powyżej 3,5 tony) poruszający się po drogach Austrii w okresie 01.XI do 15.IV musi posiadać na wyposażeniu łańcuchy śniegowe spełniające austriacką normę Ö-norm V5119. Kontrole łańcuchów są częste i szczegółowe. Sprawdzeniu podlega to czy łańcuchy rzeczywiście są atestowane oraz czy pasują na koła naszego pojazdu.

Na rynku pojawia się ostatnio sporo łańcuchów dalekowschodniego pochodzenia, które kuszą niską ceną, ale ich „atest Ö-norm V5119” często nie jest prawdziwy. Takie łańcuchy „nie przejdą” kontroli w Austrii, a kara będzie wielokrotnie wyższa od „korzyści” wygenerowanej w trakcie zakupu.

Najlepiej zaopatrywać się w łańcuchy produkowane w Austrii, bo te na pewno są atestowane, nie będą budzić wątpliwości w trakcie kontroli i co najważniejsze spełnią swoje zadanie, kiedy trzeba będzie ich użyć!

Mając na pokładzie łańcuchy z atestem na Austrię Ö-norm V5119 możemy także „legalnie” poruszać się po drogach  innych krajów alpejskich, mając pewność, że spełniamy lokalne wymagania w zakresie łańcuchów.

 

KWB Spur SLV.. - przykład łańcuchów produkcji austriackiej, posiadających atest Ö-norm V5119. Producent do każdej pary łańcuchów dodatkowo, oprócz oznaczeń na łańcuchach, dołącza zalaminowany dokument atestacji, aby kierowca mógł się nim okazać w trakcie kontroli. 

Kierunki skandynawskie - „Norwegia”
Jeśli nasz zestaw będzie poruszał się na kierunkach skandynawskich, w szczególności po drogach Norwegii musi być wyposażony w łańcuchy śniegowe. Najbardziej rygorystyczne przepisy obowiązują w Norwegii.
Posiadanie łańcuchów na wyposażeniu jest wymagane w okresie 16.X do 30.IV (dotyczy północnej Norwegii). Norweskie przepisy nakazują wyposażenie zestawu w minimum 7 sztuk łańcuchów, przy ich następującym rozkładzie:

  • oś przednia – minimum jeden łańcuch - montowany po prawej stronie,
  • oś napędowa – cztery łańcuchy - wszystkie koła bliźniaka napędowego w łańcuchach,
  • osie naczepy – minimum dwa łańcuchy, zamontowane po skosie, na kołach pierwszej i ostatniej osi.

Dla właściwego, bezpiecznego, przygotowania zestawu na „Norwegię” zalecamy następujące minimalne wyposażenie:

  • oś przednia – łańcuchy o układzie rombowym, najlepiej kupić takie, które mają atest Ö-norm V5119 (będzie można ich użyć na "napęd" w Austrii, o ile mamy ten sam rozmiar ogumienia na „napędzie”),
  • oś napędowa – specjalne łańcuchy drabinkowe z kolcami, takie, które posiadają budowę umożliwiającą bezkolizyjny montaż także na wewnętrznych kołach bliźniaka,
  • osie naczepy – łańcuchy o układzie rombowym; Ö-norm V5119 będzie w tym wypadku gwarancją wystarczającej jakości.

Norwedzy nie określają za pomocą normy (jak to czynią Austriacy) jak mają być zbudowane łańcuchy. To zdrowy rozsądek musi nam nakazać wybór solidnych łańcuchów, które pozwolą na pokonanie zaśnieżonych tras w Norwegii. Trzeba pamiętać, że dystanse do przejechania w łańcuchach są tam o wiele dłuższe niż w Polsce, czy Austrii więc i łańcuchy muszą być wytrzymalsze. Zbytnia oszczędność przy zakupie niestety może się skończyć koniecznością skorzystania z pomocy „Vikinga”, a wtedy koszty holowania wielokrotnie przekroczą „oszczędność” w trakcie zakupu.

pewag norweskie z kolcami L .. 8 STD – przykład łańcuchów na oś napędową zapewniających dobrą trakcję w skandynawskich, wymagających warunkach.

Państwowe służby drogowe Norwegii bardzo poważnie i profesjonalnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa w transporcie. Zdają sobie sprawę, że ich drogi, ze względu na bliskość koła podbiegunowego są bardziej wymagające niż w innych częściach Europy. Przygotowali więc poradnik dla „trakera” przygotowującego się na wyjazd do Norwegii. Warto się z nim zapoznać, jest on także w języku polskim, lista plików pdf w wybranym języku dostępna jest pod adresem.

Pełna wersja artykułu